Akupunktur

Har du smerter eller anden lidelse – som forhindrer dig i at leve det liv, du gerne vil leve? Har du fået beskeden; det skal du lære at leve med? Hos Clinic Care har vi den overbevisning, at der er ikke noget, man skal lære at leve med, når der er hjælp at få!

Vil du gerne have gjort noget ved din smerte/lidelse, så smerten/lidelsen reduceres eller  forsvinder helt, så du kan leve det liv, du gerne vil og har drømt om at leve? Hos Clinic Care brænder vi for at kunne hjælpe dig med dine smerter eller andre lidelser.

Hvad kan du forvente?

Når du får behandlinger hos os, vil du ofte kunne gå herfra med en følelse af at du er blevet hørt, set og hjulpet. Enten er dine smerter reduceret eller måske helt forsvundet eller du føler en lethed i hele kroppen.
Er din lidelse noget, som kræver flere behandlinger vil du gradvis kunne mærke en forbedring.

Akupunktur hos Clinic Care

Hos Clinic Care arbejder vi både med den traditionelle akupunktur TCM, som har eksisteret i flere årtusinder samt med moderne akupunktur som AcuNova og Aculine.

Akupunktur virker ved at sætte tynde nåle i kroppens akupunktur-punkter, og dermed påvirke kroppens energibaner, også kaldet meridianer. Formålet er at genetablere eller opretholde kroppens balance.

Vi kan kombinere forskellige behandlingsformer, afhængig af, hvad dit problem er. Det kan f.eks. være akupunktur kombineret med vakuumterapi eller blot en af delene. Det afgørende er, at du får den bedste behandling, som hjælper dig.

Hvad vi kan hjælpe med:

• Smerter – alle former både kroniske smerter og akutte smerter
  • Ansigtssmerter, Kranie/kæbe forstyrrelser, tandsmerter
  • Hovedpine, Migræne, Nakkesmerter
  • Tør og våd AMD (øjenlidelse der kommer med alderen)
  • Rygsmerter, lændesmerter, Iskias smerter
  • Knæsmerter
  • Frossen skulder
  • Tennisalbue
  • Golfalbue
  • Gigtsygdomme i led og muskler
  • Muskulære lidelser, eks forstuvninger
  • Kredsløbsproblemer, hypertension (forhøjet blodtryk)
  • Bivirkninger ved kemoterapi

Hvornår skal du ikke have akupunktur

• Hvis man har angst for nåle (nåleforbi)
  • Ved kronisk hævelse efter operation eller strålebehandling (lymfødem)
  • Hvis blødersygdom skal det oplyses
  • Ved infektion eller inflammation efter operation
  • Ved øget manglende smertefølsomhed i forbindelse med nerveskader

Teknikken bag akupunktur

Behandlingen foregår ved, at man stikker tynde nåle ind i hud og muskler. Her stimulerer nålene nerverne. Dette resulterer i lokal øget blodgennemstrømning, og at der udskilles smertedæmpende hormoner. Endelig kan nålebehandlingen påvirke den mentale oplevelse af symptomer og smerter positivt.

Virkningen kan være hurtig eller langsommere indsættende og efter 2-6 behandlinger, vil man kunne opleve en god effekt. Optimalt behandles der 5-10 gange ved behandling af langvarige smertetilstande.

Akupunkturpunkter eller trykfølsomme punkter, som er relateret til de symptomgivende områder, behandles med tynde nåle. Nålene stikkes enten få millimeter ind i huden, eller op til nogle centimeter ind i musklerne. Det føles normalt som et jag eller som en let ømhed, trykkende eller sovende fornemmelse.

Man anvender som regel 5-15 nåle, og behandlingen varer ca. 25 - 45 minutter. Efter 2-3 uger, svarende til 6 behandlinger, viser de positive effekter vise sig; symptomerne lindres, bevægelighed og nattesøvn bedres, og man har færre smerter, eller de er helt forsvundet.