Vakuumterapi / Cupping

Vakuumterapi fremmer livskvaliteten og hjælper kroppens egne helingsprocesser.

Afhjælper spændinger i kroppen. Med vakuum terapi stimulerer du både lymfe, blod og nervesystemet. Vakuum terapi har været brugt i flere tusinde år flere steder i verden inden for behandlingssystemer og folkemedicin.

Vakuum/​Cupping tilbydes som en selvstændig behandling, men kombineres med akupunktur når det giver mening.

Hvad kan du forvente

Intermitterende (vekslende) vakuumterapi styrker kredsløbet, lindrer smerte og hjælper til hurtigere restitution og rehabilitering. Det er en effektfuld behandling og afhjælpningsmetode til forskellige symptomer, som opstår i forbindelse med kredsløbsforstyrrelser som f.eks. sårheling eller restitution efter træning, skader og operation.
 Du må forvente mellem 5 og 10 behandling for at få fuld effekt af behandlingen.

Vakuumterapi hos Clinic Care

Hos Clinic Care får du vakuumterapi som er en effektfuld behandling og lindring af forskellige symptomer, som opstår i forbindelse med bl.a. kredsløbsforstyrrelser. Intermitterende (vekslende) vakuumterapi er samtidig en effektiv behandling og afhjælpningsmetode hvis du har haft et brud på knogler eller du skal have en operation eller lige har fået en operation, da vakuumterapi gør, at din cellefornyelse går dobbelt så hurtig.

Blodcirkulationen øges hvilket øger blodgennemstrømningen - især til kroppens ekstremiteter (arme, hænder, ben og fødder) hvilket betyder at celler iltes og affaldsstoffer udskilles dobbelt så hurtigt, som normalt.

Hvad kan vi hjælpe med
  • Dårligt blodomløb
  • Følgegener ved sclerose
  • Kramper i ben
  • Ødemer
  • Sårheling
  • Trætte ben
  • Hævede fødder
  • Restitution
  • Sportsskader
  • Hortons hovedpine
  • Uro i ben og fødder
  • Smerter efter skader på hele kroppen

Hvornår skal du ikke have vakuumterapi

• De første 12 uger efter blodprop
  • Infektiøse hudsygdomme/sår
  • Graviditet
  • Blødersygdomme og akutte blødninger i ben
  • Inden 12 timer efter afsluttet dialysebehandling
  • Aorta anurisme – udposning på hovedkranspulsåren
  • Aktiv kemoterapi
  • Akutte knoglebrud og akut lyskebrok
  • Hvis du fast bruger binyrebarkhormon

Teknikken bag vakuumterapi

Teknikken bag intermitterende vakuumterapi indebærer at udsætte kroppens nedre ekstremiteter og andre steder på kroppen for lave undertryk i forskellige sekvenser.

Eksponering af kroppen til skiftevis lavt tryk og normalt atmosfærisk tryk stimulerer venerne, og derved forbedres blodcirkulationen, der giver hurtigere udskilning af affaldsstoffer og iltning af celler med helt op til 200 %.

Behandlingen er derfor rigtig god til restitution efter sportsskader, operationer og lignende.

Det er en fuldstændig risikofri behandling, der foregår fuld påklædt, liggende på ryg eller siddende. Behandlingen skræddersyes af en sundhedsfaglig person ud fra dine individuelle behov/symptomer og varer mellem 30-40 minutter. Behandlingen er smertefri og afslappende.

De positive erfaringer og undersøgelser, f.eks. inden for luftfartsmedicin og vaskulær medicin, viser, at intermitterende vakuumterapi er en sikker behandlingsform.

Det kan se lidt voldsomt ud på kroppen efter behandlingen, da de benyttede sugekopper kan efterlade røde mærker i huden. De går dog væk efter 1 til 2 dage og er ganske uskadelige. Cupping kan både gives som en særskilt behandling eller sammen med for eksempel akupunktur.